Outlander: Bogoversigt og anmeldelser af Outlander af Diana Gabaldon

læser anmeldelser

Skriv din egen anmeldelse

Cloggie nedunder

vanedannende
Outlander (også titlen Cross Stitch) er den første bog i Outlander-serien af amerikansk forfatter, Diana Gabaldon. Claire Beauchamp Randall, tidligere hærsygeplejerske, er på ferie i Skotland med sin mand Frank, en historiker. Det er 1946, og de kombinerer Franks søgen efter mere information om hans forfædre med muligheden for at oprette forbindelse igen efter seks års krigstid fra hinanden. Jonathan” Black Jack ” Randall var tilsyneladende aktiv i området, tilbage i det attende århundrede.
et besøg i De stående sten ved Craigh na Dun går galt, da Claire pludselig befinder sig i kanten af en kamp mellem den engelske garnison og Highlanders. Det bliver tydeligt, at dette ikke længere er 1946. Og mens garnisonskommandøren ligner Frank og hævder at være Jonathan Randall, har hans opførsel snart hende taknemmelig for hendes redning af en Highlander. Hendes sygeplejefærdigheder bringer hende i tæt kontakt med en såret skotsk fredløs, Jamie Fraser.
på trods af at han desperat ønsker at vende tilbage til Frank i 1946, efter fire måneder, er Claire forbløffet over at blive gift med Jamie, jaget af Randall og leve under de primitive forhold i det attende århundrede. Endnu mere overraskende, hun indser, at hun er glad. Men det er 1743, og Claire ved, at de dramatiske begivenheder i Culloden ikke er langt væk.
Gabaldon giver læseren en fortælling, der er en del romantik, en del eventyr, en del historisk og en del sci-fi. Hun formår at inkludere en Highland-samling, masser af kampe og kampe, tortur, piskning, fængsel, et bryllup, en fødsel, en genforening, en kanalovergang, en meget ny fængselsflugt, en opiumdrevet mental helbredelse, en hekseforsøg, en hel del køn og måske endda et strejf af magi. På trods af de 800 sider, der indeholder et væld af oplysninger om det skotske højland i det attende århundrede, er tegnene og plottet så overbevisende, at denne side-turner, der vil have læsere, der søger det andet bind i serien, Dragonfly in Amber. Vanedannende. Jennifer P

alt, hvad en bog skal være
jeg elsker historisk fiktion på sit bedste, når den lærer mig historie uden at synes et eneste øjeblik at undervise og kun synes at underholde. Hvor fantastisk er denne bog i den henseende! Der er en kærlighedshistorie, der er så kraftig, at den får Claire til at opgive hele sit liv for Jamie, og de oplever rystende eventyr rigeligt. I mellemtiden, Jeg lærer alt om skotsk historie, og ser frem til yderligere bøger i denne serie – for at lære mere om den magtfulde kærlighed mellem Claire og Jamie og for at lære mere om skotsk historie.

forfatteren har naturligvis gjort utrolig forskning, og samtidig har en fremragende forståelse af menneskelige følelser. Selvom historien ikke er “realistisk”, er det, hvad jeg ville ønske var realistisk (med eller uden tidsrejser). Jeg vil være der og kende Claire og Jamie og deres udvidede familie og venner.
endelig, da jeg lyttede til dette som en hørbar bog, vil jeg rose Davina Porters fortælling – gennem hende ved jeg, hvordan ordene Alle udtales, og hendes skotske accent er så charmerende og forståelig, det tilføjer endnu et lag til følelsen af at være der med karaktererne. Jeg kan varmt anbefale denne bog til alle med interesse for historisk fiktion (krydret med romantik, som jeg normalt ikke kan lide, så det må være ret godt) og skotsk historie generelt. Vicky S. (Torrance, CA)

kan ikke tro, jeg havde savnet det indtil nu
der sker så meget i denne bog, ligesom omslaget beskriver. Det har noget for enhver smag med historie, romantik, timetravel osv. Jeg kunne godt lide, at hovedpersonerne måtte træffe meget seriøse valg, der påvirker livet for sig selv såvel som andre omkring dem. Den vigtigste kvindelige karakter er også helt i stand til at tage sig af sig selv under forskellige omstændigheder. Alle disse situationer ville skabe store diskussioner for bogklubber. Kelly H. (Martinsville, IN)

fantastisk eventyr!
hold da op! Outlander er et eventyr, romantik, og historisk fiktion roman rullet ind i en. Gabaldons forskning er fantastisk! Jeg ville aldrig være så glad for at lære om Skotland fra det 18. århundrede, men fortalt af Gabaldon, det er fængslende. På 600 sider er det for langt og involveret for den bogklub, jeg er i, men jeg tror, det kunne tackles af seriøse bogklubber. Afslut ikke denne bog uden at have den næste i serien på dit natbord! Steve B. (Forår)

fængslende Krønike
da jeg så, at Outlander bestod af 850 sider af lille type, tvivlede jeg på, at forfatteren kunne holde min interesse i en så lang periode. Dreng, var jeg forkert. Tempoet var hurtigt, og indholdet absorberede. Jeg hadede at lægge det ned.
handlingen præsenterer en række moralske og etiske dilemmaer for helten og især heltinden. Hun formår at retfærdiggøre sine handlinger og får støtte fra venner og præster. For at opsummere moralen i denne historie vil jeg sige… Kærlighed (eller lyst?) erobrer alle! Shelby L. (Hamden, CT)

Superb read
da jeg modtog Outlander, var jeg sikker på, at jeg aldrig ville komme ind i det, da tidsrejser ikke er min ting, og heller ikke lange historiske romaner. Var jeg nogensinde forkert. Der er ikke meget at tilføje, der ikke er blevet sagt i de andre anmeldelser, men ignorere naysayers blandt dem og læse dette. Kærlighed, begær, vold, Historie, Krig, religion..it ‘ s alle der og så godt skrevet, det er svært at sætte ned.

…35 flere læseranmeldelser