Outlander: Book summary and reviews of Outlander by Diana Gabaldon

Reader Reviews

schrijf uw eigen review

Addictive
Outlander (Ook Cross Stitch genoemd) is het eerste boek in de Outlander-serie van de Amerikaanse auteur Diana Gabaldon. Claire Beauchamp Randall, ex-legerverpleegster, is op vakantie in Schotland met haar man Frank, een historicus. Het is 1946, en ze combineren Frank ‘ s zoektocht naar meer informatie over zijn voorouders met de mogelijkheid om opnieuw contact op te nemen na zes jaar oorlog. Jonathan” Black Jack ” Randall was blijkbaar actief in het gebied, terug in de achttiende eeuw.Een bezoek aan de Standing Stones bij Craigh na Dun gaat mis wanneer Claire plotseling aan de rand van een veldslag tussen het Engelse garnizoen en de Highlanders staat. Het wordt duidelijk dat dit geen 1946 meer is. En terwijl de garnizoenscommandant op Frank lijkt, en beweert Jonathan Randall te zijn, heeft zijn gedrag haar al snel dankbaar voor haar redding door een Highlander. Haar verpleegkundige vaardigheden brengen haar in nauw contact met een gewonde Schotse outlaw, Jamie Fraser.Ondanks het feit dat ze wanhopig terug wil naar Frank in 1946, is Claire na vier maanden verbaasd dat ze getrouwd is met Jamie, opgejaagd door Randall en leeft in de primitieve omstandigheden van de achttiende eeuw. Nog verrassender is dat ze beseft dat ze gelukkig is. Maar het is 1743, en Claire weet dat de dramatische gebeurtenissen van Culloden niet ver weg zijn. Gabaldon geeft de lezer een verhaal dat deels romantisch, deels avontuurlijk, deels historisch en deels sci-fi is. Ze slaagt erin om een Highland bijeenkomst, tal van gevechten en gevechten, marteling, geseling, gevangenschap, een bruiloft, een bevalling, een reünie, een channel crossing, een zeer nieuwe gevangenis ontsnapping, een opium gevoed geestelijke genezing, een heksenproces, heel wat seks en misschien zelfs een vleugje magie. Ondanks de 800 pagina ‘ s die een schat aan informatie bevatten over de Schotse Hooglanden in de achttiende eeuw, zijn de personages en het plot zo overtuigend dat deze pagina-turner die lezers zal hebben op zoek naar het tweede deel in de serie, Dragonfly in Amber. Verslavend. Jennifer P

alles wat een boek zou moeten zijn
ik hou van historische fictie op zijn best wanneer het me geschiedenis leert zonder een moment te lijken te onderwijzen en alleen maar te vermaken. Hoe geweldig dit boek is in dat opzicht! Er is een liefdesverhaal dat zo krachtig is dat Claire haar hele leven opgeeft voor Jamie, en ze ervaren schrijnende avonturen in overvloed. In de tussentijd leer ik alles over de Schotse geschiedenis, en kijk uit naar extra boeken in deze serie – om meer te leren over de krachtige liefde tussen Claire en Jamie en om meer te leren over de Schotse geschiedenis.

de auteur heeft natuurlijk ongelooflijk onderzoek gedaan, en heeft tegelijkertijd een uitstekend begrip van menselijke emoties. Hoewel het verhaal is niet “realistisch”, het is wat ik wens was realistisch (met of zonder de tijd reizen). Ik wil er zijn en Claire en Jamie en hun uitgebreide familie en vrienden kennen.
ten slotte wil ik, terwijl ik dit als een hoorbaar boek beluisterde, de vertelling van Davina Porter prijzen – via haar Weet ik hoe de woorden allemaal worden uitgesproken, en haar Schotse accent is zo charmant en begrijpelijk, dat het een extra laag toevoegt aan het gevoel erbij te zijn met de personages. Ik beveel dit boek aan voor iedereen met een interesse in historische fictie (gekruid met romantiek, die ik meestal niet leuk vind, dus het moet vrij goed zijn) en Schotse geschiedenis in het algemeen. Vicky S. (Torrance, CA)

ik kan niet geloven dat ik het gemist had tot nu
er is zoveel gaande in dit boek, net zoals de omslag beschrijft. Het heeft voor elk wat wils met geschiedenis, romantiek, tijdreizen etc. Ik vond het leuk dat de hoofdpersonen zeer serieuze keuzes moesten maken die het leven van zichzelf en anderen om hen heen beïnvloeden. De belangrijkste vrouwelijke personage is ook heel goed in staat om voor zichzelf te zorgen in verschillende omstandigheden. Al deze situaties zouden grote discussies creëren voor boekenclubs. Kelly H. (Martinsville, IN)

fantastisch avontuur!
Wow! Outlander is een avontuurlijke, romance, en historische fictie roman gerold in één. Gabaldon ‘ s onderzoek is geweldig! Ik had nooit gedacht dat ik zo blij zou zijn om te leren over het 18e eeuwse Schotland, maar verteld door Gabaldon, het is boeiend. Met 600 pagina ‘ s is het te lang en betrokken voor de boekenclub waar ik in zit, maar ik denk dat het kan worden aangepakt door serieuze boekenclubbers. Maak dit boek niet af zonder de volgende in de serie op je nachtkastje te hebben! Steve B. (Spring, TX)

boeiende kroniek
toen ik zag dat Outlander uit 850 pagina ’s van klein type bestond, twijfelde ik of de auteur mijn interesse voor zo’ n lange periode kon behouden. Wat had ik het mis. Het tempo was hoog en de inhoud was absorberend. Ik vond het vreselijk om het neer te leggen.
het plot presenteert een aantal morele en ethische dilemma ‘ s voor de held en vooral de heldin. Ze weet haar daden te rechtvaardigen en krijgt steun van vrienden en geestelijken. Om de moraal van dit verhaal samen te vatten zou ik zeggen… Liefde (of Lust? overwint alles! Shelby L. (Hamden, CT)

Superb read
toen ik Outlander ontving was ik er zeker van dat ik er nooit in zou komen omdat tijdreizen niet mijn ding is en ook geen lange historische romans zijn. Was ik ooit verkeerd. Er is niet veel toe te voegen dat niet is gezegd in de andere beoordelingen, maar negeer de tegenstanders onder hen en lees dit. Liefde, lust, geweld, Geschiedenis, oorlog, religion..it het is er allemaal en zo goed geschreven, Het is moeilijk om neer te zetten.

…35 meer recensies van lezers