Outlander: boköversikt och recensioner av Outlander av Diana Gabaldon

läsarrecensioner

Skriv din egen recension

beroendeframkallande
Outlander (även titeln Cross Stitch) är den första boken i Outlander-serien av den amerikanska författaren Diana Gabaldon. Claire Beauchamp Randall, före detta sjuksköterska, är på semester i Skottland med sin man Frank, en historiker. Det är 1946, och de kombinerar Franks strävan efter mer information om sina förfäder med möjlighet att återansluta efter sex års krigstid. Jonathan ”Black Jack” Randall var tydligen aktiv i området, tillbaka på sjuttonhundratalet.
ett besök på Standing Stones vid Craigh na Dun går fel när Claire plötsligt befinner sig vid kanterna av en strid mellan den engelska garnisonen och Highlanders. Det blir uppenbart att detta inte längre är 1946. Och medan garnisonen commander ser ut som Frank, och påstår sig vara Jonathan Randall, hans beteende snart har henne tacksam för hennes räddning av en Highlander. Hennes omvårdnad färdigheter föra henne i nära kontakt med en skadad skotsk fredlös, Jamie Fraser.
trots att han desperat vill komma tillbaka till Frank 1946, efter fyra månader, är Claire förvånad över att vara gift med Jamie, jagad av Randall och leva under de primitiva förhållandena i artonhundratalet. Ännu mer överraskande, hon inser att hon är glad. Men det är 1743, och Claire vet att de dramatiska händelserna i Culloden inte är långt borta.
Gabaldon ger läsaren en berättelse som är en del romantik, en del äventyr, en del historiska och en del sci-fi. Hon lyckas inkludera en Höglandssamling, massor av slagsmål och strider, tortyr, piskning, fängelse, ett bröllop, en förlossning, en återförening, en kanalkorsning, en mycket ny fängelseflykt, en opiumdriven mental läkning, en häxprocess, en hel del sex och kanske till och med en touch av magi. Trots de 800 sidor som innehåller en mängd information om de Skotska högländerna på sjuttonhundratalet, karaktärerna och handlingen är så övertygande att denna sida-turner som kommer att ha läsare söker ut den andra volymen i serien, Dragonfly in Amber. Beroendeframkallande. Jennifer P

allt en bok ska vara
jag älskar historisk fiktion när den lär mig historia utan att verka för ett enda ögonblick att undervisa och bara verka underhålla. Hur fantastisk den här boken är i det avseendet! Det finns en kärlekshistoria som är så kraftfull att den får Claire att ge upp hela sitt liv för Jamie, och de upplever skrämmande äventyr i överflöd. Under tiden lär jag mig allt om skotsk historia och ser fram emot ytterligare böcker i den här serien – för att lära mig mer om den kraftfulla kärleken mellan Claire och Jamie och att lära mig mer om skotsk historia.

författaren har uppenbarligen gjort otrolig forskning och har samtidigt ett utmärkt grepp om mänskliga känslor. Även om historien inte är ”realistisk”, är det vad jag önskar var realistiskt (med eller utan tidsresor). Jag vill vara där och känna Claire och Jamie och deras släkt och vänner.
slutligen, när jag lyssnade på detta som en hörbar bok, vill jag berömma Davina Porters berättelse – genom henne vet jag hur orden uttalas, och hennes skotska accent är så charmig och förståelig, det lägger till ytterligare ett lager till känslan av att vara där med karaktärerna. Jag rekommenderar starkt den här boken för alla som är intresserade av historisk fiktion (kryddad med romantik, som jag vanligtvis inte gillar, så det måste vara ganska bra) och skotsk historia i allmänhet. Vicky S. (Torrance, CA)

kan inte tro att jag hade missat det förrän nu
det händer så mycket i den här boken precis som omslaget beskriver. Den har något för alla med historia, romantik, timetravel etc. Jag gillade att huvudpersonerna var tvungna att göra mycket allvarliga val som påverkar livet för sig själva och andra omkring dem. Den främsta kvinnliga karaktären kan också ta hand om sig själv under olika omständigheter. Alla dessa situationer skulle skapa stora diskussioner för bokklubbar. Kelly H. (Martinsville, i)

fantastiskt äventyr!
Wow! Outlander är ett äventyr, romantik, och historisk fiktion roman rullade in i en. Gabaldons forskning är fantastisk! Jag har aldrig om jag skulle vara så glad att lära sig om 18th century Skottland, men berättade av Gabaldon, det är fängslande. På 600 sidor är det för långt och involverat för bokklubben jag är i, men jag tror att det kan hanteras av seriösa bokklubbare. Avsluta inte den här boken utan att ha nästa i serien på ditt nattduksbord! Steve B. (Spring, TX)

Captivating Chronicle
när jag såg att Outlander bestod av 850 sidor av liten typ tvivlade jag på att författaren kunde hålla mitt intresse för en så lång period. Pojke, hade jag fel. Tempot var snabbt och innehållet absorberande. Jag hatade att lägga ner den.
handlingen presenterar ett antal moraliska och etiska dilemman för hjälten och särskilt hjältinnan. Hon lyckas rättfärdiga sina handlingar och får stöd från vänner och präster. För att sammanfatta moralen i denna historia skulle jag säga… Kärlek (eller Lust?) erövrar allt! Shelby L. (Hamden, CT)

Superb läs
när jag fick Outlander var jag säker på att jag aldrig skulle komma in i det eftersom tidsresor inte är min sak eller långa historiska romaner. Var jag någonsin fel. Det finns inte mycket att tillägga som inte har sagts i de andra recensionerna men ignorerar naysayers bland dem och läser detta. Kärlek, lust, våld, historia, krig, religion..it är allt där och så välskriven, det är svårt att lägga ner.

…35 fler läsarrecensioner